BMW Group Belux.

Met haar drie merken BMW, MINI en Rolls Royce is de BMW Group wereldwijd een van de meest succesvolle premium-producenten van automobielen en motorfietsen. Als multinational beschikt BMW over 29 productie- en montagevestigingen in 14 landen en via haar globale distributienetwerk is de onderneming vertegenwoordigd in meer dan 140 landen.

BMW Belgium Luxembourg n.v. is een filiaal van BMW AG en verantwoordelijk voor de distributie van BMW, MINI en BMW Motorrad producten en diensten in België en het Groothertogdom Luxemburg, onder de commerciële benaming BMW Group Belux. De groep werd opgericht in 1974 en heeft 68 officiële dealers in België en Luxemburg.
De hoofdzetel van BMW Group Belux in Bornem omvat verschillende afdelingen. Zo worden vanuit Bornem alle marketingacties van de merken BMW, MINI en BMW Motorrad aangestuurd. Ook de verkoop van alle voertuigen wordt centraal gecoördineerd.

Van oudsher vormen langetermijndenken en verantwoord handelen de grondslag van het succes van de BMW Group. De onderneming heeft ecologische en sociale duurzaamheid langsheen de gehele productieketen, een alomvattende verantwoordelijkheid voor haar producten en het zuinig omspringen met natuurlijke grondstoffen vast in haar strategie verankerd. De BMW Group is dan ook sinds acht jaar brancheleider in de Dow Jones Sustainability Index.

Nieuwe technologieën maken de voertuigen van de BMW Group veiliger, hetgeen een positieve uitwerking heeft op de ongevallenstatistieken. In samenwerking met onderzoekspartners en metropolen over de hele wereld worden door de onderneming nieuwe concepten uitgewerkt om de mobiliteit van morgen nog efficiënter te organiseren.

In 2012 verkocht de BMW Group om en bij de 1,85 miljoen automobielen en meer dan 117.000 motorfietsen. Het resultaat voor belastingen liep in het boekjaar 2011 op tot ca 7,38 miljard euro, de omzet bedroeg 69 miljard euro. Op 31 december 2011 stelde de onderneming wereldwijd ongeveer 100.000 mensen tewerk.

Voor Talentfinder...

Een gesprek met Vera Mols, Dealer HR Support Manager, verantwoordelijk voor de ondersteuning van het BMW en MINI verdelernetwerk op vlak van HR processen, geeft ons een duidelijk beeld van de situatie voor en na de implementatie van Talentfinder. “Tot 2010 waren onze verdelers grotendeels op zichzelf aangewezen voor wat betreft de rekrutering en pre-selectie van hun medewerkers. Er was geen uniform proces of systeem voorhanden. Hier wilden we verandering in brengen, met een programma dat we de toepasselijke naam “JOY’N US” meegaven. Bij de lancering van dit programma gingen we op zoek naar een systeem om onze eigen database te ontwikkelen en onze employer branding te verbeteren.”

“Vandaag beheren wij efficiënt onze eigen databank van 30.000 cv’s dankzij Talentfinder.. Onze recruiters en de meeste van onze verdelers maken vandaag gebruik van Talentfinder. Alle informatie omtrent specifieke kandidaten is ad hoc beschikbaar. De software is gebruiksvriendelijk en je kan heel snel de gekwalificeerde kandidaten terugvinden.”

Voordelen van Talentfinder

“Alle kandidaten en spontane sollicitanten op onze jobsite krijgen vandaag een automatisch en professioneel antwoord. Alle standaard mails die Talentfinder voorziet zijn heel makkelijk aanpasbaar, een personalisatie met tekst of logo is eenvoudig uit te voeren.”

“Met Talentfinder kan je de volledige historiek van elke kandidaat raadplegen, alle informatie van het proces wordt opgeslagen. De herstart van een gesprek van enkele maanden geleden gaat moeiteloos en dit geeft de sollicitant de indruk dat we alles over hem weten. Deze perceptie van persoonlijke benadering en betrouwbaarheid is een sterk punt voor onze employer branding. Door de centralisatie van de historiek zijn we op de hoogte dat een kandidaat voor meerdere concessiehouders heeft gesolliciteerd. Handig om weten waarom iemand wel of niet in aanmerking komt. Het raadplegen van de historiek in de database betekent voor onze recruiters enorme tijdwinst en efficiëntie.”

“Onze 3 recruiters werken dag in dag uit met Talentfinder en hebben regelmatig vragen rond bijkomende extra functionaliteiten. Het hele Profile Group team en de directie beantwoordt steeds onmiddellijk onze vragen en nieuwe functionaliteiten worden voor BMW op maat ontwikkeld. De ontwikkelingen gebeuren vanuit een goede kennis van selectie en rekrutering wat resulteert in efficiënte en logische processen. De flexibiliteit, snelheid en betrokkenheid van het Profile Group team is voor ons erg belangrijk en wordt als professioneel en betrouwbaar ervaren.”

Vandaag

“Bij een vacature gaan wij vandaag eerst onze database raadplegen. Steeds vaker vinden we zo de geschikte kandidaat. Dit betekent een enorme kostenbesparing omdat we in deze gevallen niet meer hoeven te adverteren.”

“De focus van ons “JOY’N US” programma ligt op het ondersteunen van onze dealers bij hun rekruteringsproces. De impact van het “JOY’N US” programma is door de implementatie van Talentfinder zeker positief beïnvloed.”